5 asiaa, jotka tulee tietää ylipainosta ja diabeteksesta, ja miten niitä voi välttää!

5 asiaa, jotka tulee tietää ylipainosta ja diabeteksesta, ja miten niitä voi välttää!
  • Maailman terveysjärjestön (WHO) tietojen mukaan on 422 miljoonalla aikuisella diagnosoitu tyypin II diabetes;
  • Joka vuosi kuolee 1,6 miljoonaa ihmistä diabeteksesta johtuviin syihin;
  • 1 kolmesta aikuisesta on ylipainoinen ja joka kymmenes on liikalihava;
  • tyypin II diabetes ja liikalihavuus vahingoittavat vakavasti sydäntä, verisuonia, silmiä, munuaisia ja hermostoa;
  • tyypin II diabeteksessa elimistö ei pysty tuottamaan riittävästi insuliinia hallitakseen veren glukoositasoja.

Kyse on elämäntavoista johtuvasta sairaudesta, jossa ruokailu- ja liikuntatottumukset eivät ole terveessä tasapainossa! Yleensä syödään vääriä ruokia ja vääriä määriä. Aivan yhtä tärkeää kuin terveelliset ruokailutottumukset on myös jokapäiväinen fyysinen aktiivisuus.

 Jotta vältettäisiin liikalihavuus ja tyypin II diabetes:

  • Aloita päiväsi aina aamiaisella!Älä missään tapauksessa missaa tätä! Täydellinen aamiainen on esimerkiksi kunnon annos täysjyväpuuroa, jonka oheen on hyvä nauttia tuoreita marjoja! Yhtä hyvä on esimerkiksi yksi täysjyväleipäviipale salaatinlehdellä, kurkulla ja juustolla! Älä jätä aamupalaa väliin – se antaa keholle ensimmäisen signaalin, että jotain on pielessä, ja kehosi alkaa löytää ratkaisuja siihen jonkin kustannuksella! Tarvitaanhan elintoimintoihin energiaa, mutta sitä ei saatu ravinnosta.
  • Päivääsi kuuluvat pakollisesti aamiaisen lisäksi myös lounas ja illallinen!Niiden olisi koostuttava suurelta osin kasviksista ja vihanneksista! Nämä ovat hyväksi ruoansulatukselle ja antavat kehollesi elintärkeitä vitamiineja ja kivennäisaineita, joilla on muun muassa tärkeä rooli elimistömme ruoansulatusjärjestelmässä ja aineenvaihdunnassa. Tietenkin niiden oheen sopii laadukas lihapala, mutta voit nauttia myös perunaa tai täysjyväpastaa taikka riisiä!
  • Älä unohda myös välipaloja aterioiden välillä! Oikeiden välipalojen nauttiminen on ihanteellinen tapa pitää ruoansulatus kunnossa! Välipalojen syöminen auttaa välttämään ylensyönnin pääaterioiden aikana. Ota jokin tuore hedelmä tai vihannes taikka kourallinen pähkinöitä! Ja pidä aina laukussasi pussillinen MySnack-sipsejä! Tämä on herkullinen, ihanan rapea herkku, joka tarjoaa Sinulle riittävästi vitamiineja ja edistää ruoansulatusta!
  • Liiku! Liikkuminen on IN! Liikunta on ehdottomasti paras keino pitää aineenvaihdunta kunnossa! Ja sen lisäksi, että mikä tahansa fyysinen aktiivisuus polttaa kaloreita, liikunta, mm. myös yksinkertainen ja mukava kävely auttaa elimistössä imeytymään kalsiumia, joka on olennaisen tärkeää luuston ja hampaiden terveyden kannalta! Kävele päivittäin vähintään 45 minuuttia! Mene noin vain kaverisi kanssa kävelylle tai treenille!

Älä kiellä itseltäsi suosikkiruokiasi!Tämä on stressaava, ja stressi on yksi keskeisistä liikalihavuuden aiheuttajista. Jokaisella meistä on arjessa jaksamisessa stressiä riittävästi, älä luo itsellesi ylimääräisiä stressinlähteitä! Jos päivän ruokailu ja liikunta ovat hyvin sovitettuja, voit joskus nauttia myös suosikkiherkuistasi! Mutta tämän pitäisi olla ennemminkin palkinto!